Kejsarsnitt

Läste lite om kejsarsnitt och varför man får ont så här lång tid efteråt och tydligen är det inte alls ovanligt att man kan känna av det då och då i ETT PAR ÅR om man anstränger sig lite för mkt eller på fel sätt.

Hur känns ett snitt när man är vaken?
Man känner ingen smärta, men det är inget stillsamt ingrepp. Eftersom snittet är mindre än bebisen måste läkarna bokstavligen slita, vrida och dra fram barnet genom avskurna muskler och hinnor, vilket får mammans kropp att bölja och skaka. Det känns som om någon hårdhänt letar i magen som om det vore en handväska. En del kvinnor mår illa och upplever ingreppet som obehagligt.(Ja klart det var obehagligt, och illa mådde jag men det hade jag gjort i 18 timmar innan så det var ingen ny känsla. Kroppen hamnade nog i nån chock för armarna och sen även benen när känseln kom tillbaka kunde inte sluta skaka.)

Hur går det till?
Först rakas (det märkte jag inte, vet jag inte ens om de gjorde?), tvättas och desinficeras mamman, en kateter förs in i urinblåsan och en kanyl sätts i armen. Hon får sedan rygg­bedövning eller sövs med narkos. En läkare skär ett snitt, tio centimeter (mitt är längre än 10 cm ser det ut som) ovanför pubes­benet och precis under bikinilinjen, genom lagren av muskler. Sedan görs ytterligare ett snitt genom livmodern och fostersäckens hinnor och in till barnet. Därefter lyfts barnet ut. Från första snittet tills barnet är ute tar det cirka fem minuter. Hela ingreppet tar cirka 45 minuter.

Hur medtagen är man?
Den som först kämpat i många timmar och sedan akutsnittats kan vara rejält slut (kände mig typ död av utmattning men kunde ändå inte slappna av alls och sova, mkt pga skakningarna). Men även efter ett planerat snitt är man trött och har ont (typ som om ett tåg kört över mig, backat tillbaka och kört över mig en gång till). Första dygnen får man starka smärtstillande och kan vara groggy. En omfattande bukoperation är ingen lätt utväg om det är smärta man är rädd för. Det gör mer ont än efter en vaginal förlossning (känns som att denna punkt måste vara väldigt individuell!) och det tar längre tid att bli pigg. Du måste stanna två till fyra dagar på bb.

Hur mår man psykiskt efteråt?
De flesta är så glada att deras barn mår bra att det överskuggar allt. Men babyblues är vanligare efter snitt. En tredjedel av dem som akutsnittats upplever förlossningen som traumatisk (det gjorde inte jag). En del får svårt att knyta an till sitt barn medan andra känner sig misslyckade eller snuvade på förlossningen (känner mig lite snuvad eftersom jag kämpat så länge och var helt öppen, men eftersom jag alltid varit rädd för att föda så tyckte jag faktiskt att det var skönt att det blev snitt). Ibland kan sådana känslor dyka upp flera månader senare.

Och när man läser den här texten så förstår man ju att det faktiskt inte är en så liten operation.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0