Halvvägs!


Vecka 20 idag! Och jag har faktiskt fortfarande inte förstått att det är på riktigt! När gör man det? Enligt vårdguiden:


Barnet

Barnet är från huvud till stjärt ungefär lika stort som en honungsmelon. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna. Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet. Vikt 350 gram.


Mamma

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan naveln puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten. Järn finns i blodpudding, kött, ärtor och bröd. The, kaffe och mjölk försämrar upptaget av järn medan frukt, grönsaker och rotfrukter förbättrar upptaget. De flesta gravida brukar rekommenderas tillägg av järntabletter från denna vecka. Hör med din barnmorska.

Jag
Jag känner inte så mycket att det rör på sig. På ultraljudet sa han att moderkakan sitter i framväggen och det ska tydligen dämpa lite. Men nästan varje morgon när jag ligger på mage så känner jag hur den bökar runt där inne :). Längtar tills man känner första riktiga buffen eller sparken :). Men magen växer och jag är ganska trött om dagarna, men svårt att somna på kvällarna nu.



Kommentarer
Carro

Åh söte!! Längtar tills räkan tittar ut!! Dock vill jag inte att sommaren ska gå för fort så det får vänta! Mysmamma!

2012-03-23 @ 07:42:40
Jojjan

Mysigt att du börjar känna räkan nu :) blir så mycket mera verkligt när magen växer och räkan märks av genom sina puffar. Vi ses snart hoppas jag och tar tjejmiddagen! Puss puss snyggomamms ❤

2012-03-25 @ 23:13:08
URL: http://jojjanpojjan.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0